16 Mayıs 2010 Pazar

Fellah Köftesi

İnternetden bu köftenin hangi yöreye ait olduğunu araştırdım, pek çok rivayet olmasına rağmen kesin olarak hangi yöreye ait olduğunu bulamadım. Bunun dışında farklı isimlerle de anılan bu köftenin herkes tarafından tadı konusunda hemfikir olduklarını görünce kişiye özgü bir lezzet olmaktan çıkıp anonim bir tat olduğunu ispatlamış, yapımı kolay olduğu kadar biraz sabır gerektiren ve püf noktalarının atlamadan yapıldığında harika bir tatla başbaşa kalacağınızın garantisini veriyorum.

Tarifi bizler için hazırlayan Fatma'ya da çok teşekkür ediyorum, zira kendisine o gün hem kahvaltıya sonrasında da fellah köftesi ziyafeti ve çocukların yaramazlıklarına rağmen pratik ve hızlı bir şekilde hazırlayıp afiyetle yemek için tanıştırdığı bu güzel lezzetten dolayı kendisine müteşekkirim. Köftenin nasiplisi çoktu, eşime bile yemek nasip oldu, siz de bu güzel görüntülerin fısıldayan davetine eşlik etmek isterseniz buyurun tarifin devamını okumaya...

Malzemeler
  • 1 cup (su bardağı) ince bulgur (250 ml)
  • 1 cup sıcak su
  • 1/2 cup un (125 ml)
  • 1 tatlı kaşığı biber salçası
  • 1 çay kaşığı kara biber
  • 1 çay kaşığı kırmızı biber
  • Damak tadınıza göre tuz 
  • Üzerini süslemek için kıyılmış maydonoz
Domatesli Sos İçin
  • 2 adet orta boy kabuğu soyulmuş domates
  • 2 yemek kaşığı domates salçası
  • 1/2 limon suyu
  • 1 küçük çay bardağı zeytinyağı
Yoğurtlu Sos İçin
  • 1 Kase yoğurt (yaklaşık 300 ml)
  • 1-2 diş sarımsak
  • Tuz
  • Üstüne kızdırılmış tereyağı ve kırmızı toz biber
  • Nane
Yapılışı 

Bulgur çukur bir kabın içine alınarak sıcak su ile ıslatılır.

Bütün bulgur tanelerinin ıslanması için karıştırılır.
Çok fazla şişmesine gerek kalmadan un eklenir.
Akabinde salça, baharatlar ve diğer malzemeler de eklenir.
Bulgur ve malzemelerin özdeşleşmesi için yoğurulur, eğer kıvamı çok katı olursa bir miktar soğuk su ilavesi yapılabilir. Kıvamı çok yumuşak olursa birmiktar daha un katılabilir.
Kıvamlı bir yoğurma işleminden sonra elde ettiğimiz hamurun (bulgurlu karışımın) lastik gibi olması lazımmış. Eğer güzel yoğrulmazsa da haşlama sırasında dağılabilirmiş, bu yüzden sabrınızın bir kısmını yoğurma işlemi sırasında harcayabilirsiniz, kalan sabrınızı bir sonraki aşamaya saklayın hepsini tüketmeyin...
Elimiz suyla ıslatarak fındık boyutunda parçalar alıp elimizde yuvarlayalım. Sonra işaret parmağımızla ortasını bastıralım.
Aynı işlemi hamurumuz bitene kadar devam edelim, sabrınıızın kalan kısmını da yuvarlama aşamasında kullanabilirisiniz ;)
Yuvarladıklarınızı tepsiye ya da tabağa yerleştirdikten sonra tenceremizin büyüklüğüne göre su miktarını ayarlayıp kaynaması için bekleyelim. Su kaynadıktan sonra altını kısalım ve bir miktar daha kendi kendine kaynamasını sağlayalım, bu da başka bir püf noktasıymış, hemen kaynayan suyun içine atılmazmış.
Kaynayan suyun içine attıktan sonra tencerenin kapağını taşmaması için açık bırakalım. Eğer dağılmıyorsa köftelerimiz kıvamı tutturmuşsunuz demektir.
İyice fokurdadıktan sonra altını kısıp bulgurların biraz daha şişmesi ve pişmesi için ocakta bekletilir.
Bu arada domatesli sosumuzu hazırlamak için, zeytinyağı hariç malzemelerin hepsini robota ekleyip,
hepsini bir güzel karıştıralım, sonrasında
sosumuzu pişireceğimiz tencere içine alıp ocağın altını açarak sosumuzu pişirelim, zeytinyağını bu aşamada ilave ediyoruz.
Sosumuzu ocak üzerinden almadan önce limon suyunu da ilave ederek bir iki taşım daha kaynatıp ocaktan alalım.

 Köftelerimizin bulunduğu ocağın altını kapatıp köfteleri süzerek servis edeceğimiz tabaklara alalım.

Damak tadına göre iki farklı sos hazırladığımız için iki farklı tabağa aldığımız köftelerin soslarını dökelim.
Yoğurtlu sos için tereyağını ve kırmızıbiberi tavada kızdırıp yoğurtlu sosun üzerine gezdirelim.
Domates soslu köftelerimizin üzerini maydanoz ile süsleyelim.
Yoğurtlu tereyağlı köftemizin üzerini de nane ile süsleyerek afiyetle yiyelim, yedirelim...

29 yorum:

  1. Ben bu tarifi kayinvalimden ogrenmistim. Ama seninde dedigin gibi adlari heryerde farkli.Ama cok lezzetli. Ellerinize saglik. Tekrar sizin tarifinize gore deneyecegim.

    S. Akgul

    YanıtlaSil
  2. Sevgili S. Akgul :)
    Bende buna benzer bisiler yedigimi hairliyorum cocuklugumda, ama adini hatirlayamiyorum :) yedigimde cocuklugumda yedigim o tadla butunlestirip o gunlerime geri dondum :) bide bizim tarifle dene bakalim nasil olacak, simdiden afiyet olsun canim,

    YanıtlaSil
  3. Bulgurla yapilan her seyi bayila bayila yerim. Ben bunu hem Eserde hemde Leylada yemistim her ikisininde sosu cok farkliydi. Eser bunu yaparken icine 1 cay bardagi kadar irmikte koyuyordu irmik dagilmasini engelliyormus. Sosuna ise; 5-6 dis sarimsak, biber salcasi, karabiber, bol nane ve birazda su ekleyip ocakta kavuruyordu. Bu sosta gercekten cok lezzetli oluyor. Fatmalar ailecek bulgur konusunda cok basarilidir iyi bilirim :) Ah bi de Suleyman abi bir yumurtali cig kofte yaparki sormayin gitsin. Fatmacim ellerine saglik

    YanıtlaSil
  4. Nurdan'cim Ben bunu yogurtsuz yemistim. Gercekten cok lezzetli birsey. Inananiyorum yogurtlusu da guzeldir. Yanliz birseyi merak ediyorum neden icini bastirip sekil veriliyor acaba?Suda haslandigi icin icide guzel pissin diye mi ki? :) Sevgilerimle...

    YanıtlaSil
  5. Ben de bu kofteyi Hatay Dortyol da ablalardan ogrenmistim ama onlar yogurtlamiyolardi ama yogurtlusu da benim cok hosuma gidiyor.galiba Antakya merkeze ait bir yemekmis.ole demislerdi. ama nerenin olursa olsun gercektenm cok leziz.ben icli kofte yaparken bir zamanlar onun artan hamurunu yapardim. ama icli kofte yapmayali bunu da yapmiyorum sanki ne alakasi varsa:)

    YanıtlaSil
  6. Ne güzel bir anlatım olmuş gecenin bu saatinde bile olsada yesek dedirtti bana..
    ellerinize sağlık..

    YanıtlaSil
  7. Bulgurla yapılan her seyi cok severim, fellah koftesıde dahıl,yogurtlusu tercıhım :)

    YanıtlaSil
  8. Nurdancigim sunu anlamis oldumki ac karnina senin yemek sitene girmek pek akil kari degil hele bide yapabilecek durumda degilsen neyse ben simdilik sadece bakmakla yetiniyorum meryem gelince hepsini tek tek deniycem insallah :))))

    YanıtlaSil
  9. Sevgi hanim guzel dusunceleriniz icin cok tesekkur ederim :)

    New York'tan
    Bende bulgurla yapilan herseyi cok severim, ilk defa yemis olmama ragmen buna da bayildim,

    Betul Ablacim,
    Kesinlikle haklisin, sitedeki tarifleri bizzat yemis olmama ragmen, ben bile baktigimda sanki hic yememis gibi canim cekiyor,
    en iyisi tok karni ve yakinlarinda yaptirabilecek birileri oldugunda bakmani tavsiye ederim,
    cok optum selamlar

    YanıtlaSil
  10. Nurdancim dun hemen yaptim, cok guzel oldu. Fatmanin ellerine senin anlatimina saglik:) Soslusunu daha cok sevdik biz.

    YanıtlaSil
  11. Betul ablacim,
    yogurtlusunu da kesinlikle tavsiye ederim, o da ayri bir lezzetli oluyor :)walla o merak ettigin seyi ben hic merak etmedigim icin sorma geregi duymadim, herhalde susu guzel olsun diyedir :)(: sorayim bakayim Fatmaya ici pissin diye mi yoksa susu guzel olsun diye mi :)
    Selamlar

    Zehra ablacim cok tatlisin sen ya :)
    Sen bunu yap, belki bakarsin arkasindan da icli kofte yapmak icin kollari sivarsin :)

    Hulyacim,
    Afiyet olsun, ben her ikisini de cok begendim :)

    YanıtlaSil
  12. bu koftenin asli bu sekilde olmayabilir,ben kendi deneyimlerim sonuucu boyle bir tarif olusturdum.ozellikle yogurtlusunu kendim uydurdum.ana yemek gibi oluyor digeri daha apetizer gibi.findik buyuklugunde yapilirsa ortasina bastirmaniza gerek yok lakin bastirinca ici daha iyi pisiyor.afiyet bal seker olsun kilo olmasin...Fatma Eris

    YanıtlaSil
  13. ben de bunu ablam nişanlıyken aylin abla sayesinde yemiştim o da vanlı biliyorsun yani bütün bulgur yemeklerinde olduğu gibi bu da doğu menşeli hamuruna bitane yumurta kırdınmı asla dağılmaz bu arada ama tabi kendine çok güvenenler kırmayadabilir yıllar sonra yine yiyesim geldi ellerine sağlık..

    YanıtlaSil
  14. Biz bir zamanlar Alara'da 4 aile ilen bunu beraber yapip yemistik.Eser,Feride,Zehra ve ben, yavvv arkadaslar ne cabuk unuttunuz hickimse hatirlayip soylememis:((((Eserden ogrenmistik benim cok sevdigim bir tat ve hala devamli misafirlerime yapip ikram ettigim, ve cok begenilerek tuketilen bir tad.Dogu yemeklerine bayildigim icin tam benim damak tadima uygun:)))Bildigim kadari ile gaziantep, adiyaman vs.Guneydogu ve doguda yapilan bir yemek diyeyim.Ben sadce salcali,sarimsakli,naneli soslu yapiyorum, ama sarimsakli yorgutlusunu da deniycem ins.Fatmacim ellerine kollarina saglik cnm...Nurdancim seninde kalemine,makinene saglik:))))

    YanıtlaSil
  15. Fatmacım,
    Konuya açıklık getırdıgın ıcın tesekkur ederım canım.

    Sevgılı Adsız,
    Aylın ablayı ve vanlı oldugunu bılmıyorum, keskem adınızı yazsaydınız o zaman kım bu aylın abla dıye dusunmezdım :)Herhalde Fatma kendıne cok guvenıyordu kı yumurta felan kırmadı, yumurtalı yapıldıgını da hangı yöreye aıt olduğunu arastırırken farketmıstım, sahsen yumurtalısını hıc yemedım tadı fark edıyor mu kı acaba?

    Sevgili Meryem ablacim,
    Sen cok datlisin yaa, sizin zaten 4 kisi yapipta yemediginiz birsey varmidir ki, bence digerlerinden bunu yaptiginiz akillara gelmemis olabilir, Eser ablanin zaten bulgurlu tatlar konusunda kimse herhalde eline su dokemez :) Dogu yemeklerine bende bayiliyorum, o kadar cok ozledim ki, insallah oralara gidip tekrar o lezzetli tatlardan yemek nasip olur.
    Senin de klavyeyi tuslayan parmaklarina saglik Meryem ablacim,

    Feride ablacim,
    Kusura bakma, sana cevap yazdim zannediyordum, simdi farkettim yazmadigimi, ben de icli koftenin icine irmik katildigini duymustum ama bunda duymamistim, demek dagilmamasi icin hem yumurta kiriliyor hemde irmik katiliyor, ee o zaman Fatmayi tebrik etmek lazim, iki ana malzemeyi kullanmadigi halde kofteleri dagitmadan pisirmis, Masallah nazar degmesin insallah :)) Yumurtali cig koftelerini de yemistim soyledigin gibi harikaydi, o tarifi de Suleyman abiden almak lazim, TR'ye gitsinler gelsinler, bide onun tarifini alir sitede yayinlarim,

    YanıtlaSil
  16. nurdancim,
    bu kofteye yumurta katinca hic guzel olmuyor,bence tadini kaciriyor.dedigim gibi deneyimlerim sonucu bu tarifte karar kildim.sizlere de yumurtasiz tavsiye ederim arkadaslar.sevgiler...FATMA ERIS

    YanıtlaSil
  17. Fatmacim,
    Yumurtali yemedigim icin yorum yapamayacagim, ama senin damak zevkine de guvenmiyor degilim hani, sen guzel olmuyor diyorsan vardir bir bildigin :) Olurda birgun yumurtalisini yersem ona gore hangisinin daha guzel oldugunu kiyas ederim :)
    deneyimlerini paylastigin icin tesekkurler canim...

    YanıtlaSil
  18. Her iki versiyonuda süper görünüyor, yogurma islemi icin esimi gözüme kestirdim bile, ben kendim artik seklini veririm o sorun degil:))

    Bu harika yemek icin ellerine saglik diyorum.

    Sevgiler

    YanıtlaSil
  19. Arkadaslar ellerinize saglik,cooook guzel gozukuyor.cok sevdigim bir tat en son gulsah varken mutlu gunlerimizde Atlantada yapmistik:( Meryemin ve Feride'nin yorumlarini okuyunca icim burkuldu,komsularimi ve sizleri cok ozledigimi hissettim( bakiyorumda asker mektubu gibi dokturuyorum)Nurdan'cigim cok guzel seyler yapiyorsunuz,ve paylasiyorsunuz tesekkurler ESER

    YanıtlaSil
  20. Ne kadar ayrıntılı anlatmışsın :) Çok severek yapıp yediğim birşey fellah köftesi.
    Amerika'nın neresindensin? Böyle sorunca da sanki mahalle şeyi gibi oldu
    -aşağı amerika, bakkalın ordan dön
    vs diye bir cevap gelebilir her an :)
    Kızkardeşim de oralarda.

    YanıtlaSil
  21. Esracim,
    Sen oldugunu dile getirdikten sonra tabi ya Esra dedim :)

    Kevser hanim,
    Aslinda cig kofte kadar yormuyor hamuru yogurmak insani, ama tabi erkekler bu konuda daha bi guclu kuvvetli olduklarindan ilk deneme icin kivam ogrenme acisindan esinizden yardim almak guzel bir fikir, begenmenize sevindim
    afiyet olsun simdiden...

    Eser ablacim,
    Bizde seni cok ozledik inan, ben yaptigindan hic yemedim ama tadini tahmin etmem hicte zor degil :))Eser ablacim, yorumun uzunu makbuldur, istedigin uzunlukta yazabilirsin :)
    Bu arada senin o guzel pastalarini da yaparken resimlerini cek gonder onlari da yayinlayalim burada, yemekten sonra pasta konusunda da bayaaa bi ilerledigini gostermis oluruz arkadaslara ne dersin??
    Cok optum

    Tesekkur ederim Humeyra,
    Ben Amerika'nin Atlanta, GA eyaletindenim Kardesiniz nerelerede?:)

    YanıtlaSil
  22. offff. aman YARABBIM... burdan kalkip mutfaga gitmemm an meselesi su anda :)

    YanıtlaSil
  23. Goruntuler lezzetin aynasiymis Muberracim, git git mufaga pisman olmayacaksin insallah :)

    YanıtlaSil
  24. ama ne işi var pratik tarifler kısmında

    YanıtlaSil
  25. bizimkiler de sarımsaklı köfte diyorlar ve tabaklarca yiyebilirm muhtesem ama biz yogurt dökmüyoruz.

    YanıtlaSil
  26. Sevgili adsiz
    Izlerken bana cok pratik gelmistim, sonradan dusundum evet gercekten de ne isi varmis dedim bende :))

    Schtroumpfette
    Siz hangi yoredensiniz? Ben sizin kadr cok tuketemem herhalde, ama yine de harika bir lezzetdi :)

    YanıtlaSil
  27. Ellerinize saglik! Tariflerinizin takibindeyim. Hersey cok ayrintili ve guzel anlatilmis. Tesekkurler...

    YanıtlaSil
  28. Ellerinize saglik... Ellerinize saglik..... Ellerinize saglik.....bin kere sitenize sağlık.....1 cup su ne kadar acaba...

    YanıtlaSil

Instagramdan Guncel olarak takip etmek isterseniz

Followers